Coronakrisen – Griper du mulighetene eller gjør du kun det opplagte?

På kinesisk består ordet krise av to tegn. Det ene står for fare og det andre for endring eller avgjørende øyeblikk. Vi er midt inne i en slik periode nå. I fjor på denne tiden var det viktigste å sikre effektiv drift. Hvis det gikk bra er den værste faren avverget. Det neste du kan gjøre er å bruke dette avgjørende øyeblikket til å skape endring. Men hva er egentlig potensialet?

Jeg er konsulent og lever av å møte folk på kontoret og på konferansehotell. Tar jeg ut mitt potensial hvis jeg gjør det samme online med zoom eller teams?

Tar en restauranteier ut sitt potensial hvis hun begynner med “take away” ?

Tar en butikk ut sitt potensial hvis de begynner med “klikk og hent” ?

Tar en filmfestival ut sitt potensial hvis de flytter arrangementet fra kinosalen til en webside?

Tar bedriften AS ut sitt potensial ved å gi alle ansatte hjemmekontor?

Dette er vel mere en uungåelig tilpasning, enn å ta ut potensialet krisen byr på.

Tor Berntsen CEO iProsess

Jeg har gjennomført lederprogram og coachet ledere via zoom og teams. Men er ikke det egentlig som å “sette strøm på papir”? Jeg gjør jo det samme i en nytt format. Og når vi får en ny normaltilstand kan jeg slutte med det og treffe kundene på konferansehotell igjen. Akkurat som restauranter som i dag driver med “take away” og begynner å servere gjester i restauranten så snart det blir mulig. Dette er vel mere en uungåelig tilpasning, enn å ta ut potensialet krisen byr på.

Jeg lurer på hvor mange av oss som har gjort varige endringer som kommer til å fortsette også etter pandemien ? Hvor mange har endret forretningsmodellen slik at man tjener penger på en annen måte enn tidligere?

Tor Berntsen CEO iProsess

Det mest nyskapende iProsess har gjort er å utvikle et digitalt lederprogram. Så nå kan ledere fasilitere sin egen utviklingsprosess med sine kolleger, uten støtte fra en konsulent. I tillegg har vi opprettet tjenesten Interimledelse/mangement for hire. Så nå får du tilgang til erfarne endringsledere som hjelper deg med å tilpasse virksomheten til endringer i markedet. Vår samarbeidspartner Specifique har utviklet samhandlingsverktøyet Diggle som ledere, lærere og konsulenter ikke kan leve uten. Jeg ble nylig styremedlem i Story Phone som gjør en ordinær tur til en kulturell opplevelse. Vår samarbeidspartner Wazoku som jeg traff på en innovasjonsturne i 2019 har utviklet et verktøy for å administrere innovasjonsprosesser i store organisasjoner. Så nå er det ikke bare grundere som er nyskapende. Jeg tok en helseanalyse hos Skin Innovation med en håndscanner som analyserer din helsetilstand bedre enn blodprøver og ordinære allergitester. Så nå vet jeg hvordan jeg kan ta ansvar for min egen helse. Et medlem i vårt nettverk for ledere, IdeTinget, er partner i BRIVO som har utvikle en unik metode for digital fornyelse.

Vi vet altså om noen selskaper som har gjort mer enn det som er absolutt nødvendig for å ta ut potensialet i krisen. Hva med deg…?

Hvis du vet om et selskap som har gjort noe mer nyskapende enn å sette “strøm på papir” så er flott om du kan skrive om det i kommentarfeltet.

2 hendelser på “Coronakrisen – Griper du mulighetene eller gjør du kun det opplagte?”

  1. Domos utviklet en ny tjeneste for å forbedre videomøter over Wi-Fi ved å prioritere videomøter på hjemmenettet og fortelle alle på samtalen hvem som hadde problemer og hvordan de kunne løse det.

  2. Fra Lederutvikling til skytjenester og bekjempelse av farlige virus og bakterier.
    Pandemien førte til svikt i markedet for Organisasjons- og lederutvikling. Bedrifter hadde full hyre med å håndtere de økonomiske og personellmessige konsekvensene. De første som gikk, var eksterne konsulenter. Det var tid for å tenke nytt!
    Mitt selskap Part X Consulting AS (driver med organisasjons- og lederutviklling) ble medgrynder i Workspace AS, et nystartet firma innen revisjon av skytjenester. Mange bedrifter som går over i sky, opplever at forbruk og kostnader skyter i været. Vi fikk business fra første dag, og har spart våre kunders forbruk i skytjenester med flere hundre tusen i måneden.
    Part X Consulting startet også opp nettbutikken http://www.ren24.no . Vi leverer ny innovativ teknologi, som dreper virus og bakterier på en miljøvennlig, økonomisk, langtidsvirkende og effektivt måte. Mens vask og sprit kun er effektiv ved påføring, gir våre produkter en beskyttelse på opp til 24 timer på hud og opp til 30 dager på overflater. Produktene er vel dokumentert gjennom forskning og sertifiseringer verden over. Microsoft og Boeing har nettopp gått inn på globale avtaler for kjøp av våre produkter.
    Part X sitter også i styret til Kunnskapstrenig IT. Et selskap som hjelper unge «dropouts» (vi kaller dem digitale talenter) tilbake til skole og arbeidsliv. Andelen unge som sliter har økt under pandemien, noe som får store konsekvenser for den enkelte, familier og samfunnet.
    På spørsmålet om jeg har tatt ut potensialet? Tja, har i alle fall gjort et godt stykke arbeid med å skape nye innovative, bærekraftige og samfunnsnyttige virksomheter, som gir inntekt og arbeidsplasser. Men, jeg tror det kommer mer :0)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Rull til toppen