Det handler ikke om hvor mye hjemmekontor dere skal tillate – Det handler om hva slags lederstil dere behersker


Etter et halvt år med covid19 og rikelig erfaring med hjemmekontor og videomøter er det mange virksomheter som ønsker å regulere bruken av hjemmekontor.

Skal det være helt opp til hver enkelt medarbeider å velge det man selv ønsker. Skal hver enkelt leder får lage sine egne regler. Eller skal bedriften ha noen felles retningslinjer som gjelder alle. Telenors konsernsjef, Sigve Brekke erklærte i sommer at de som ønsker, ikke lenger behøver å møte opp på kontoret. Mange bedrifter diskuterer nå tilsvarende ordninger.

 

Fordelene ved hjemmekontor er:

  • Redusere smitte
  • Fleksibelt for medarbeiderne
  • Billig for bedriften

 

Ulempene ved hjemmekontor er:

  • Kan bli vanskeligere å utvikle arbeidsmiljø/bedriftskultur
  • Videomøte kan redusere opplevelsen av det emosjonelle i samtalen
  • Kan påvirke evnen til samarbeid
  • Kan bli usosialt
  • Kan bli ensomt
  • Kan gi utfordringer med hensyn til datasikkerhet

 

 

Det er to forutsetninger som må være tilstede for at hjemmekontor skal fungere over lang tid:

  1. Lederne i bedriften må beherske fjernledelse
  2. Medarbeiderne må beherske selvledelse

Det er nettopp fjernledelse og selvledelse diskusjonen bør handle om  – ikke hvor mange dager i uken man kan jobbe hjemmefra.