Etter et snart 1 år med covid19 og rikelig erfaring med hjemmekontor og videomøter er det mange virksomheter som ønsker å regulere bruken av hjemmekontor.
Skal det være helt opp til hver enkelt medarbeider å velge det man selv ønsker. Skal hver enkelt leder får lage sine egne regler. Eller skal bedriften ha noen felles retningslinjer som gjelder alle. Telenors konsernsjef, Sigve Brekke erklærte i sommer at de som ønsker, ikke lenger behøver å møte opp på kontoret. Mange bedrifter diskuterer nå tilsvarende ordninger.
Fordelene ved hjemmekontor er:
- Redusere smitte
- Fleksibelt for medarbeiderne
- Billig for bedriften
Ulempene ved hjemmekontor er:
- Kan bli vanskeligere å utvikle arbeidsmiljø/bedriftskultur
- Videomøte kan redusere opplevelsen av det emosjonelle i samtalen
- Kan påvirke evnen til samarbeid
- Kan bli usosialt
- Kan bli ensomt
- Kan gi utfordringer med hensyn til datasikkerhet
Det er to forutsetninger som må være tilstede for at hjemmekontor skal fungere over lang tid:
- Lederne i bedriften må beherske fjernledelse
- Medarbeiderne må beherske selvledelse
Det er nettopp fjernledelse og selvledelse diskusjonen bør handle om – ikke hvor mange dager i uken man kan jobbe hjemmefra.

NETTOPP!