Menu
  • Våre tjenester
    • Innovasjon og kulturutvikling
      • Lage visjon og verdier
      • Bedriftskultur som forsterker strategien
      • Software som gjør alle ansatte til innovatører
      • Fasilitere workshops og samlinger
    • Endringsledelse og lederkommunikasjon
      • Implementere strategi og lede endringer
      • Kommunikasjon som utvikler holdninger
      • Utvikle effektive ledergrupper
      • Lederprogrammer og kurs
      • Internasjonal lederutdanning og lederprogrammer
      • Fjernledelse og framtidens lederstil
      • Takle konflikter og utvikle arbeidsmiljø
      • Lag en proff og selgende CV
    • Måling og analyse
      • Trivsel og motivasjon
      • Scenariske undersøkelser
      • Pulsundersøkelser
      • 360 grader lederevaluering
      • JTI – Din autopilot som leder
      • Endringsmodenhet Ideks (EMI)
    • Nettverk for toppledere
      • IdeTinget for strategiske ledere
      • IdeTinget for ledere innen human relations
      • IdeTinget for teknologiske ledere
  • Blogg
  • Kurs
  • EMI
  • Verktøy
  • Om iProsess
  • Kontakt oss
  • Min side

Endringsledelse og lederkommunikasjon

Implementere strategi og lede endringer

De fleste bransjer og sektorer vil før eller senere stå overfor nye krav som krever endring. Det kan være at oppgavene i bedriften forandrer seg, eller at hele virksomhetens situasjon må revurderes. Da er det avgjørende at du som leder kan få tilgang til kompetanse om endringsledelse og lederkommunikasjon. Vår rådgivning gjør deg til den beste utgaven av deg selv som leder.

Vanlige problemstillinger er:

  • Alt går bra om dagen. Hva er neste utfordring?
  • Hvordan lede strategiske endringsprosesser?
  • Hva er spesielt med å lede toppledergrupper gjennom store endringsprosesser?
  • Hvordan motiverer en bestemt medarbeider?
  • Hvordan få større gjennomslagskraft?
  • Hvordan takle organisatoriske endringer?
  • Hvordan takle maktkamper?
  • Hvordan få bedre balanse mellom jobb og familie?
  • Hvordan få det beste ut av teamet ditt?
  • Hvordan aksellerere din personlige utvikling og bli en enda bedre leder?

 

 

Kommunikasjon som utvikler holdninger

Vi vet at ansatte med gode holdninger skaper bedre resultater. Holdningene våre bestemmer måten vi reagerer på i møte med andre mennesker og i forhold til saker eller hendelser. Holdninger kan endres, men de sitter dypere enn meningene våre, og det kan være vanskelig å endre dem. Holdninger har mye å si for hva vi gjør. Men, litt overraskende for de fleste, er at det motsatte også er tilfellet: Det vi gjør har stor betydning for holdningene våre.

Som leder ønsker du å forsterke resultatene på bunnlinjen ved å utvikle medarbeidernes holdninger på kort sikt og bedriftskulturen på lang sikt. Da er det avgjørende at du som leder kan få tilgang til kompetanse om lederkommunikasjon og hvordan man utvikler holdninger. Kommunikasjonsverktøy vi ofte bruker er:

  • Tale/foredrag/presentasjoner
  • Video
  • Podcast
  • Blogg
  • Nyhetsbrev
  • Spørreundersøkelser

 

 

Utvikle effektive ledergrupper

Samfunn og arbeidsliv endres raskt og bedrifter som ønsker å være smidige og konkurransedyktige trenger ledergrupper som effektivt kan håndtere bedriftens «indre liv» (organisasjonen, styret, relasjonene seg i mellom) og bedriftens «ytre liv» (fokus på kunden, samfunn, regulatører, andre interessenter) samtidig som de beholder refleksjonsevnen og samholdet i ledergruppen.

Vi utvikler ledergrupper ved å analysere gruppens behov, først sammen gruppens leder, deretter med alle deltakerne i gruppen. Sammen velger vi konkrete problemstillinger som vi arbeider med over en avtalt periode. Vi fasiliterer prosessen og bidrar med lang erfaring og forskningsbasert innsikt om effektivitet i ledergrupper. Utviklingsarbeidet har ofte fokus på:

Forutsetninger:  Hvilke rammebetingelser har vi og hvordan preger de oss?

Prosesser:         Hvordan kan vi jobbe enda bedre sammen?

Resultater:         Hvordan kan vi styrke vår evne til å skape merverdi?

 

 

Lederprogrammer og kurs

 

Overordnet kan vi si at all ledelse er endringsledelse og at alle endringer må spille på lag med kulturen. Når organisasjonen gjennomfører endringer forandrer de ofte arbeidsprosesser, jobbroller, organisasjonsstrukturer og teknologi. Men når alt kommer til alt så er det faktisk de ansatte i organisasjonen som til slutt må endre hvordan de jobber. Hvis enkeltindividene ikke lykkes i sine personlige overganger, hvis de ikke tar imot og lærer en ny måte å jobbe på, vil initiativet mislykkes. Og motsatt; hvis de ansatte omfavner og gjennomfører endringer som kreves, vil de levere de forventede resultatene. Selv om alle endringene er unike og alle enkeltpersoner er unike, viser tiår med forskning at det er noen handlinger som fungerer for å hjelpe de ansatte med deres individuelle overganger.

Våre program for endringsledelse gir ledere kunnskaper og ferdigheter til å lede endringer og takle motstand på en målrettet og hensiktsmessig måte.

 

 

Internasjonal lederutdanning og lederprogrammer

Vårt 7-dagers Executive MBA Program:

Programmet fokuserer på de essensielle elementene og komponentene i Business Management som et tradisjonelle Master of Business Administration (MBA) kurs omfavner. Programmet gir et solid grunnlag for forståelse og nyttige perspektiver i referanserammer for å fasilitet «storbildet» forståelse av organisasjoner.

Deltakere vil bygge opp streng innsikt og forståelse av alle virksomhetsfunksjoner i «total organisasjonskontekst» – læring fra spesialtilpassede kurs som er akademisk strenge og praktisk relevant. Perioder med klasserombasert studie er korte, intensive og utfordrende, og forbereder programdeltakere til å forankre sin læring i sin egen virksomhetskontekst som selv brukes som et sentralt lærings-og utviklingsbil. Deltakernes læring og utvikling støttes og tilrettelegges videre av vårt tilpassede online Moodle-baserte virtuelle læringsmiljø (VLE) som gir ubegrenset tilgang.

 

 

Fjernledelse og framtidens lederstil

iProsess har spesialisert seg på lederutvikling via webinar. Distribuerte organisasjoner med ledere på ulike geografiske lokasjoner kan nå utvikle sine ledere uten å bruke tid og penger på å ta de ut av driften. Vårt kurs i fjernledelse trener lederne til å håndtere den menneskelige faktoren i lederskapet på en klok måte. En dyktig leder forteller historier som gir medarbeiderne konstruktive perspektiver og leder først og fremst gjennom relasjonsmakten. Siden kurset er online får du også god trening i video-kommunikasjon. Deltakerne jobber med praktiske oppgaver mellom samlingene og øker dermed bedriftens verdiskaping umiddelbart etter første webinar. Ved å samarbeide med iProsess blir bedriften smidigere og styrker konkurransekraften.

Hver gruppe møtes online hver 14 dag. Deltakerne får opsjon på individuelle samtaler med seniorrådgiver fra iProsess i programperioden. Programmet starter med en samtale med nærmeste leder og deltakeren hvor vi definerer tydelige mål for hver deltaker.

 

 

Takle konflikter og utvikle arbeidsmiljø

Samfunn og arbeidsliv utvikler seg raskt og ledere som gjennomfører endringene kan bli møtt med motstand som av og til utvikler seg til konflikter. De fleste konflikter løses av partene, men noen ganger trenger man ekstern støtte. Vi hjelper ledere med å håndtere konflikter ved å analysere situasjonen, først sammen gruppens leder, deretter i konfidensielle samtaler med alle som er berørt. Sammen velger vi konkrete tiltak som vi arbeider med over en avtalt periode. iProsess forsterker prosessen og bidrar med lang erfaring og forskningsbasert innsikt om konflikter i arbeidslivet. Konflikthåndteringsprosessen har ofte fokus på:

Hva som er den historiske årsaken?

Hva som er den utløsende årsaken?

Hva som er den opprettholdende årsaken?

På kort sikt: iProsess designer en prosess som bidrar til at vi raskt løser konflikten og begynner å utvikle et positivt arbeidsmiljø som bidrar til stabile og effektive leveranser.

På lang sikt: iProsess designer en prosess som bidrar til at ledelsen blir i stand til å opprettholde et positivt arbeidsmiljø og utvikle en bedriftskultur som takler tilsvarende situasjoner på en mer effektiv og konstruktiv måte.

 

 

Lag en proff og selgende CV.

En god CV skal si noe om din formelle og din uformelle kompetanse; den skal gi et godt bilde av hvem du er og hva du kan. Men det som skiller en glimrende CV og søknad fra vanlig gode, er ikke først og fremst designet. Men at du forstår hvilket innhold som er viktigst for jobben du søker på – og at du klarer å kommunisere at du har kompetansen de trenger. Men alle CV-er blir tolket og det er ikke opplagt at din strukturert oversikt over kompetanse og erfaring tolkes slik du ønsker.

Vi har utviklet en metodikk for hvordan man bygger opp en CV. Den har gitt mange ledere invitasjon til jobbintervju på stillinger som tidligere fremsto som utilgjengelige.