Gunnar Hovland, konsernsjef i Tine og Philipp Engedal, konsernsjef i Coop snakker med Tor Berntsen, CEO i iProsess om at det i dagens arbeidsliv er mange som blir veldig flinke til jobbene sine og klarer seg på egenhånd. Det er bra at vi har eksperter, men det kan være vanskelig å få dem til å jobbe sammen og være topp motivert. Dagens problemstilling er derfor (litt spissformulert): Hvordan forhindre at spesialister krangler på jobben?
Konflikter mellom spesialister kan være et stort problem – både for produktivitet, arbeidsmiljø og lønnsomhet. Spesialister har ofte dyp kompetanse innen sitt fagfelt og kan være sterke meningsbærere. Når de krangler, kan det føre til:
- Ineffektivitet og tidssløsing – Fokus flyttes fra arbeid til interne konflikter.
- Dårligere beslutninger – Når spesialister motarbeider hverandre, kan gode løsninger bli nedstemt på grunn av personlige konflikter.
- Økt stress og mistrivsel – Giftige konflikter kan skape dårlige arbeidsforhold, som igjen fører til høyere sykefravær og turnover.
- Svekket samhandling på tvers av fagområder – I tverrfaglige team må spesialister samarbeide. Krangling kan føre til at kunnskapsdeling stopper opp.
Våre relevante online lederprogram: Selvledelse
Du kan abonnere på vår podcast i Google Podcast, SoundCloud, Apple Podcast og Spotify. Søk på iProsess.
