Fra krangling til samarbeid: Slik leder du spesialister uten konflikter!

Gunnar Hovland, konsernsjef i Tine og Philipp Engedal, konsernsjef i Coop snakker med Tor Berntsen, CEO i iProsess om at det i dagens arbeidsliv er mange som blir veldig flinke til jobbene sine og klarer seg på egenhånd. Det er bra at vi har eksperter, men det kan være vanskelig å få dem til å jobbe sammen og være topp motivert. Dagens problemstilling er derfor (litt spissformulert): Hvordan forhindre at spesialister krangler på jobben?

Konflikter mellom spesialister kan være et stort problem – både for produktivitet, arbeidsmiljø og lønnsomhet. Spesialister har ofte dyp kompetanse innen sitt fagfelt og kan være sterke meningsbærere. Når de krangler, kan det føre til:

  1. Ineffektivitet og tidssløsing – Fokus flyttes fra arbeid til interne konflikter.
  2. Dårligere beslutninger – Når spesialister motarbeider hverandre, kan gode løsninger bli nedstemt på grunn av personlige konflikter.
  3. Økt stress og mistrivsel – Giftige konflikter kan skape dårlige arbeidsforhold, som igjen fører til høyere sykefravær og turnover.
  4. Svekket samhandling på tvers av fagområder – I tverrfaglige team må spesialister samarbeide. Krangling kan føre til at kunnskapsdeling stopper opp.

Våre relevante online lederprogram: Selvledelse

Du kan abonnere på vår podcast i Google Podcast, SoundCloud, Apple Podcast og Spotify. Søk på iProsess.

For mer informasjon om hvordan vi hjelper ledere med å utvikle høykompetente spesialister slik at de presterer på topp nivå og skaper eksepsjonelle resultater. Ta kontakt med CEO Tor Berntsen på [email protected]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen
Rull til toppen