Jeg har nettopp snakket med med Kartverkssjef Johnny Welle og Robert Steen byråd i Oslo om endringsledelse knyttet til offentlig sektors møte med den digitale transformasjonen.
Jeg hjalp nylig en stor norsk virksomhet med å bytte ERP system, altså det digitale systemet for styring av forretningsprosesser. Vi snakker her om et av de største IT prosjektene i Norden som en av IT arkitektene kalte for en «Åpen hjerte transplantasjon». I en så omfattende prosess er det klart at noen mente det var bedre før eller at det burde vært gjort annerledes. Ledergruppen oppdaget at samholdet ikke var så sterkt som de trodde. Flere var usikre på hvordan verdikjeden egentlig var skrudd sammen. Små saker fikk plutselig masse oppmerksomhet. Flere ledere synes det ble krevende å samarbeide. Og når rollene ble endret var det noen som satte bedriftens behov til side for mer personlige prioriteringer – du skjønner hva jeg mener.
Min rolle var å designe og gjennomføre påvirkningsprosesser for å hjelpe alle ansatte til å forstå at transformasjonen var både nødvendig og nyttig for bedriften. Og selv om jeg av erfaring vet hvilke utfordringer vi kommer til å få og hvordan de bør håndteres, så er det aldri tilstrekkelig å være i forkant. Noe må vi takle der og da – og det må gjøres raskt, proft og med mye omsorg. Det som er krevende for en person, kan være krise for en annen.
Med den bakgrunnen var jeg spesielt nysgjerrig på hvilke erfaringer Johnny Welle og Robert Steen har gjort seg om å lede digitale endringer i offentlig sektor.
Du kan abonnere på vår podcast i SoundCloud, Google podcast, Apple Podcast og Spotify. Søk på iProsess.
For mer informasjon om hvordan vi støtter ledere i digitale endringsprosesser. Ta kontakt med CEO Tor Berntsen på [email protected]