Leksjon 2: Hva er en inspirerende prestasjonskultur og hvorfor er det så viktig i dag?

I følge store norske leksikon er Norge et høyt utviklet industriland med levestandard og levealder som er blant de høyeste i verden. Årsakene til den høye materielle standarden er ikke i utgangspunktet landets naturressurser, men at Norge i likhet med de andre land i Vest-Europa har gjennomgått en industrialiseringsprosess som har pågått i 200 år.

Økonomisk vekst innebærer at samfunnet får arbeidstimer til disposisjon. Det skjer enten ved at arbeidstimene blir flere eller ved at arbeidstimene blir bedre. Hvis det blir flere arbeidstimer, betyr det at økonomien klarer å rekruttere flere arbeidere eller inspirere dem til å jobbe mer. Hvis arbeidstimene blir bedre, er det fordi innovasjoner har ført til at man jobber smartere. Da har produktiviteten økt.

Fordi det kan være vanskelig å få flere arbeidstimer, skjer veksten oftest ved at arbeidstimene blir bedre. Sagt på en annen måte: økonomisk vekst opptrer ofte gjennom økt produktivitet. Og økt produktivitet kommer fra oppfinnelser og oppdagelser. Dette kan lyde uskyldig og uviktig. Men husk det som Nobelprisvinner Paul Krugman har sagt:

«Productivity isn’t everything, but in the long run it is almost everything.»

Det er nemlig det som gjør at en mor i dag kan si til sin datter med lungebetennelse: “Dette går fint” Vi har medisiner mot den sykdommen nå.» Det hadde ikke oldemor som levde for hundre år siden.

Det er medisinsk forskning som har innovert medisinen. Og det er produktivitetsforbedringer som gjorde det mulig for samfunnet å overføre arbeidstimer fra jordbruk og industri til medisinsk forskning.

Tempoet i utviklingen eskalerer og kravet til innovasjon og bedre prestasjoner øker i alle bransjer. En prestasjonskultur er en bedriftskultur som gjenskaper viktige prestasjoner på et stadig høyere nivå. I slike kulturer har både medarbeidere og ledere god kjennskap til sammenhengen mellom prestasjoner og resultater, og oppmerksomheten deres er rettet mot å forsterke prestasjonene.

I dag har mange bedrifter også et sterkt behov for økt innovasjon, selv om innovasjon ikke er kjernevirksomhet. Innovative kulturer har mange fellestrekk med prestasjonskulturer og i dag trenger mange virksomheter det vi kaller en inspirerende prestasjonskultur. Inspirasjon kommer fra det latinske ordet inspirare, og betyr å blåse, puste eller ånde inn. Begrepet brukes også i overført betydning hvor inspirasjon er det som stimulerer til kreativitet og nyskaping. Inspirasjon blir dermed knyttet til innovasjon.

En inspirerende prestasjonskultur er en bedriftskultur som i tillegg til å prestere på topp nivå også har evne til nyskaping og innovasjon. Slike kulturer er spesielt viktig i bransjer hvor medarbeidernes kunnskap er det viktigste konkurransefortrinnet.

Svein S. Andersen og Øyvind Sæther ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI er i sin forskning opptatt av hva som skal til for å oppnå fremragende resultater med vanlige medarbeidere. Forskningen har resultert i en ny modell for å utvikle prestasjonskultur som bygger på de to hoveddimensjonene samspill og samstemthet.

Faktorer for samspill

Forskerne identifiserer fem nøkkelfaktorer for å oppnå samspill.

  1. Vi vil vinne sammen. For det første må medarbeiderne både ha vilje og evne til samspill. De ønsker å lære av hverandre og gjøre hverandre gode, og de erkjenner at det eksisterer en gjensidig avhengig mellom dem.
  2. Kunnskap om hverandre. Medarbeiderne har kunnskap om hverandres sterke og svake sider. Det er avgjørende å vite hvem som kan brukes til hva.
  3. Respekt for fagkunnskap.
  4. Respekt for personlige grenser.
  5. Kan stole på hverandre.

I tillegg til å kunne spille godt sammen, må medarbeiderne også være samstemte i sin innsats.

Faktorer for samstemthet

Samstemthet blant medarbeiderne bidrar til å gi arbeidsprosessen retning, fremholder Andersen og Sæther, og peker på fire nøkkelfaktorer for samstemthet:

  1. Forstå verdiskaping. Det er viktig å ha en felles forståelse av hva vi holder på med, hvilke verdier som skapes og hvordan (omtales ofte som visjon og forretningsidé).
  2. Forstå og akseptere virksomhetens strategi
  3. Forståelse av egen rolle i tilknytning til strategi og plan.
  4. Tillit til ledelsen.

Oppskrift på fremragende prestasjoner

Samspill og samstemthet er nødvendige forutsetninger for å utvikle en inspirerende prestasjonskultur, men ikke tilstrekkelige. BI-forskerne har med utgangspunkt i sine studier identifisert ytterligere to forutsetninger for å lykkes med å skape fremragende resultater. Medarbeiderne må ha høye ambisjoner og en orientering mot innovasjon og verdiskaping i forhold til kunder og omverdenen, fremholder Andersen og Sæther. I tillegg må ledelse på alle nivåer innta en involverende holdning vis-à-vis medarbeiderne, og bidra til en aktiv og reflektert utvikling av kulturen. En prestasjonskultur er ikke nødvendigvis noe lykkeland med idyll og harmoni. Snarere handler det om sterke krav og spenninger, men konfliktene løses som oftest til beste for organisasjonen. Men belønningen er likevel formidabel. En prestasjonskultur vitaliserer og motiverer medarbeiderne. Den gir retning, og får medarbeiderne til å yte utover det en med rimelighet kan forvente og forlange, konkluderer forskerteamet.

Kontinuerlig tilbakemelding

Arbeidet med å utvikle samspill og samstemthet må forankres hos medarbeiderne, som må ansvarliggjøres. Her har næringslivet mye å lære fra idretten, påpeker forskerne. I idretten er det utøverne som spiller hovedrollen i evalueringsprosessene. Evalueringen tar utgangspunkt i systematiske erfaringer fra trening og konkurranser. På bakgrunn av dette utvikles evne og vilje til samhandling, forståelse av hverandres sterke og svake sider og gjensidig tillit og respekt. Evaluering omfatter både laget som helhet og den enkeltes innsats. Justerte mål og roller forankres både i fellesskapet og hos den enkelte. Konstruktiv tilbakemelding er en vesentlig forutsetning for kompetanseutvikling, men det synes å være et særlig svakt punkt i norsk næringsliv.

Referanse:

Erling Røed Larsen: Evolusjon, revolusjon og innovasjon: Hva skaper økonomisk vekst?

Andersen, Svein S. og Sæther, Øyvind (2008): Kompetansemobilisering for prestasjonsutvikling. Magma nr. 1/2008 (utgitt av Fagbokforlaget).

 - 
English
 - 
en
Spanish
 - 
es
Norwegian
 - 
no
Rull til toppen